| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
SariH
|
Lähetetty: Kes 17.06.2009 14:15 Viestin aihe: Mitä retkunne syövät? |
|
|
| Mulla neljäkuinen pentu, joka on syönyt 1st choice penturuokaa tähän asti. Säkki alkaa nyt olla lopuillaan ja mietin muita, halvempia vaihtoehtoja. Yleinen trendi tuntuu olevan, että kaikki markettiruuat ovat pelkkää sontaa. Onko todella näin? Voiko marketista saada laadukasta koiranruokaa? Sattuisko vielä olemaan kotimaista vaihtoehtoa, vai ovatko Serti ja Luppa ainoat Suomessa valmistetut? Sen käsityksen olen saanut, että ne eivät ainakaan ole kovin laadukkaita... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Elina H
|
Lähetetty: Kes 17.06.2009 15:42 Viestin aihe: |
|
|
Itse en koiralleni kyllä syöttäisi markettiruokaa, koska mielestäni ne ovat pelkkää sontaa. Mutta hätätapauksessa jos pitäisi markettiruokaa antaa, antaisin HauHau:ta. Itse olen kuullut paljon kehuja Jahti&Vahti nimisestä koiranruoasta. Siinä on hinta-laatusuhde hyvä. En tiedä myydäänkö sitä eläinkaupoissa, mutta siskoni käy ostamassa sitä yleensä Agrimarketista. Lisäksi tiedän, että ainakin Brit ja Nutra Nuggets (lammas&riisi ainakin) ovat myös suht edullisia eläinkaupan muonia. Jospa näistä olisi jotain apua =). _________________ Bretoni -koirarotujen mersu  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Kimmo H
|
Lähetetty: Kes 17.06.2009 19:29 Viestin aihe: |
|
|
| Syötän vastaavan ikäiselle bretoni pennulleni Best in Show:ta. Mielestäni toiminut ihan hyvin ja pikaisesti netistä katsottuna edullisempaa kuin 1st Choice. Saksanseisojalleni syötin Best in Showta ja Canamia, johon olin niinikään tyytyväinen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
vesa virkkula
|
Lähetetty: Tor 18.06.2009 8:11 Viestin aihe: |
|
|
Tuon ikäinen pentu syö papanoita noin 6 kg kuussa!
Tuntuu kyllä hieman kaukaa haetulta säästämiseltä, kun yrittää
minimoida ruokakuluja yhden koiran osalta. Säästöä tullee maksimissaan
kait 10e kuussa.
Kasvattajasi varmaan osaa neuvoa sinua ruoka-asioissakin.
Ja näin omana mielipiteenäni voin kertoa, että kannattaa antaa
pennulle premium-tason ruokia.
Terveisin Vesa Virkkula |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Elina H
|
Lähetetty: Tor 18.06.2009 9:11 Viestin aihe: |
|
|
Ruuasta ja sen laadusta ei kyllä kannata alkaa tinkimään missään koiran elämän vaiheissa. Ruoka on koiran yksi tärkeimpiä hyvinvoinnin edistäviä tekijöitä. Jos syöttää huonolaatuista ruokaa, tulee se varmaan jossain vaiheessa vastaan esimerkiksi iho-oireiden (mm. hilseily, huonolaatuinen karva) ja vuotavien silmien muodossa jne... Ja aikuisenakin bretoni on kyllä suht pieni syömänen ettei luulisi sen takia konkkaan kovin monen joutuvan. Itse syötän omalle karvakorvalle Royal Cania ja olen ollut tosi tyytyväinen siihen. Suosittelen sitä myös muille. _________________ Bretoni -koirarotujen mersu  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kille
|
Lähetetty: Tor 18.06.2009 17:49 Viestin aihe: |
|
|
Itsekkään en lähtisi ruuan laadusta tinkimään, varsinkin kun kyseessä on käyttökoira joka tarvitsee paljon ravinnostaan ja komppaan kyllä hyvin pitkälti Elina H:n korjoituksia. Meillä kun koira on vain puoliksi nappularuokinnalla, on oikeastaan se ja sama minkä hintaista kuivamuonaa syöttää kun sitä menee niin vähän. Monen merkkiset nappulat on tullu kokeiltua ja nyt mennään Brit Carella. Sopinut ainakin meidän koiran vatsalle hyvin. Mutta mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
-Riitta- |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Anu A
|
Lähetetty: Per 19.06.2009 15:09 Viestin aihe: |
|
|
| kille kirjoitti: | Mutta mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
-Riitta- |
Samaa mieltä kuin muutkin, ruuan laadusta en ole valmis tinkimään. Riitta tuossa ilmaisi yhden tärkeän asian, eli ruuan sopivuuden juuri omalle koiralle. Meillä on viisi koiraa, jotka pahimmillaan söivät viittä eri ruokaa. Joukossa mm. kaksi pentuesisarusta joilla on täysin erilainen ruuansulatus. Meillä nykyään myös käytössä Royal Canin, jolloin olemme päässeet kahteen eri laatuun. Ei halvin ruoka, mutta toimivuus paljon tärkeämpää. Laadukasta ruokaa (juuri sitä koirallesi parhaiten sopivaa) myös kuluu määrällisesti vähemmän, koska koira pystyy hyödyntämään sen tehokkaammin. Tarkkaile ulosteen määrää: jos ulos tulee saman verran kuin menee sisään, kannattaa vaihtaa toiseen ruokaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
SariH
|
Lähetetty: Maa 22.06.2009 9:22 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos kaikille vastauksista. Toki olen valmis panostamaan myös rahallisesti koirani ruokintaan jos halvalla ei hyvää saa. Hämmästyttää vain, että koiranruokien laatuero on todella yhtä suuri kuin hintaerokin.
Ulosteen määrä on mun mielestä ollut aika suuri näin pienelle koiralle, ja sitä olen ihmetellyt juuri siksi, että ruoka on kasvattajan suosittelemaa ja pitäisi olla laadukasta. (siis 1st Choice) Ehkä tässä on sitten kyse koirakohtaisesta ruuan sopivuudesta. Mulla on Royal Caninia näytepussi, joten kokeilen sitä seuraavaksi, mutta tuo Jahti&Vahti kiinnostaa myös. Onko jollain omakohtaista kokemusta? Tai siis omakoirakohtaista kokemusta...  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
PäiviK

|
Lähetetty: Maa 22.06.2009 13:07 Viestin aihe: |
|
|
| SariH kirjoitti: | | Hämmästyttää vain, että koiranruokien laatuero on todella yhtä suuri kuin hintaerokin. |
Koira on lihansyöjillä, joilla on tyypillisesti lyhyt ja tilavuudeltaan pieni ruuansulatuskanava. Kasvinsyöjillä esim. lehmällä puolestaan on paljon monimutkaisempi ja pidempi mahasysteemi. Koiran ruuan pitäisi tietysti olla sen suolistolle sopivaa, eli
- korkeaenergistä (=> pienet annosmäärät riittävät)
- hyvin sulavaa (=> lyhyt suolisto ehtii pilkkomaan ruuan ja hyödyntämään ravintoaineet)
Koira ei pysty lyhyellä ruuansulatuksellaan sulattamaan viljoja kunnolla. Halpisruuissa vilja näyttelee pääosaa (vilja on halpaa!), minkä takia ne sulavat huonosti ja tavaraa tulee ulos melkein saman verran kuin menee sisälle. Aktiiviselle koiralle tällaista pitää syöttää suuria määriä jotta se jaksaa eikä laihdu olemattomiin. Lisäksi, halpisruokien proteiininlähteen ei voi odottaa olevan hyvälaatuista. Koiran ruokien tuoteselosteessa mainittu "liha" kun voi tarkoittaa jalkoja, nokkia, sulkia, karvoja, verta jne., joiden ravintoarvo on kaukana lihasta.
Hintaerot tulevat siis ainakin karkeasti arvioituna ruokaan käytetyistä raaka-aineista. Jos tuoteseloste alkaa viljalla, se kertoo jo paljon.
Meillä on testattu monia eri merkkejä, niin halpoja kuin kalliita ja tosiaan - se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi yhtä hyvin toiselle. Esim. tuota JahtiVahtia olen kuullut joidenkin kehuvan, mutta meillä se tuotti paljon jätöstä ja sai aikaan ilmavaivoja. Tosin meidän kokeilusta on jo aikaa, ruuan koostumusta on sen jälkeen muutettu. Ja on meillä ajokoirat lepokaudella halpis-Luppaakin syöneet, tosin lihan ja kalan kera, eikä mitään muuta näkyvää ongelmaa ole ollut kuin paljon jätöstä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Anu A
|
Lähetetty: Kes 24.06.2009 22:15 Viestin aihe: |
|
|
Meillä syötettiin pitkään JahtiVahtia ja olimme siihen kyllä tyytyväisiä. Tärkeä motiivi oli ruuan kotimaisuus, jonka lisäksi hyvä hinta-laatusuhde sekä maittavuus ja toimivuus silloisilla koirillamme. Kun ko. ruuan valmistus siirtyi Saksaan ja osoittautui, etteivät nuorimmat koiramme olleet JahtiVahti-yhteensopivia, etsimme ruuan joka sopi useimmille koiristamme.
Yksilökohtainen sopivuus on todella oleellista: kaksi samankokoista koiraa samalla aktiivisuustasolla, toinen koira syö tuplamäärän toiseen verrattuna ja on silti laiha kun toinen koira tuppaa lihomaan. Myös koiran sukupuolella on vaikutusta, samoin luonteella - stressi kuluttaa energiaa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Timop
|
Lähetetty: Kes 24.06.2009 23:54 Viestin aihe: |
|
|
Monet sensitive/ sensible ruoat ovat raaka-aineiltaan parempia, sisältävät pääosin kanaa ja riisiä. Itse en ole vakuuttunut tuosta maissin hyvyydestä, vaikka sitä lähes kaikissa ruoissa onkin. Monasti energiapitoisuudet yms. ovat myös sopivia bretonille, ainakin peruskaudella, tavallisen ruoan ja energiaruoan välimaastossa.
Itse syötin pitkään Nutro:n kana-riisiä (siinäkin taitaa olla maininta "for sensitive stomach" tms), mutta sitten sillä oli toimitusvaikeuksia ilmeisesti geenimanipuloidun riisin takia/ vast. Ainakin omille koirilleni tuo ruoka sopi todella hyvin, ulosteet olivat kiinteitä ja pieniä. Koirat tykkäsivätkin siitä, eikä ollut edes hinnan kiroissa. Nyt sitä valmistetaan euroopassa, mutta en ole vielä koittanut eurooppalaista versiota, liekkö enää sama ruoka, vaikka hintakin oli pompskahtanut...
Eläinkaupan myyjä vähän pelotteli viimeksi käydessäni, että saattaa muillakin jenkkimerkeillä olla ongelmia toimituksien kanssa, kun aletaan raaka-aineketjuja tarkemmin tarkastelemaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vendela
Liittynyt: 05 Kes 2007 Viestejä: 5 Paikkakunta: Espoo/Kauniainen
|
Lähetetty: Tor 02.07.2009 15:23 Viestin aihe: |
|
|
Kaupan ruuat valitettavasti ovat pulla-mössöä ja tulevat suorana putkena ulos. Vaikka siellä on jotain pentu-versioita ruuista ei niissä ole tarpeeksi kalkkia & proteiinia pennulle, tai jos on ovat sellaisessa muodossa etteivät imeydy kunnolla. Täysi-kasvuista koiraa on vaikeampi mennä pilaamaan syö se mitä tahansa, mutta turha lähteä kokeilemaan onneaan saako koiralleen ongelmia lonkiin, vääntyneitä ranteita, tms joita voi tulla pennun väärällä ruokinnalla. Muistathan jos vaihdat ruokaa, että 3-4 päivää pitää syöttää molempia = uutta ja vanhaa ruokaa päällekäin, jotta masu ei mene ihan sekaisin, kun tuon ikäinen pentu on vielä aika herkkä.
Meillä syötiin koko pentukausi Royal Caninia. Kallista, mutta sitä kuluu tosi vähän ja koira kasvoi todella tasapainoisesti. Nyt yhä RC:n adultia ja lepokaudella liikaa pulskistuessa Jahti&Vahti energyä, joka on meillä toiminut laihdutusruokana (saman määrän jos antaa sitä kuin RC:tä niin koira laihtuu = sitä pitäisi antaa huomattavasti enemmän jotta pysyisi kunnossa = maksaa sitä kautta enemmän). Onneksi tuolle kelpaa kaikki  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vieras
|
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
vieras Vieras
|
Lähetetty: Per 12.03.2010 17:31 Viestin aihe: |
|
|
| Royal Caninin Sensible on meillä käytössä bretonitytöllä. Turkki alkoi kiiltää kun vaihdettiin tähän. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|